Menu

AMOS – populär BASIC-dialekt till Amiga

AMOS är en BASIC-dialekt som lanserades till hemdatorn Amiga 1990 och var väldigt populär under större delen av 90-talet. När man köpte sin Amiga fick man med ett programmeringsspråk kallat Amiga BASIC på en av disketterna, men det var ganska krångligt och dåligt anpassat för Amigans multimediafunktioner. Istället kom AMOS att blir det populäraste språket för nybörjare som ville lära sig programmera i BASIC på Amigan.

AMOS hade kraftfulla inbyggda kommandon för grafik och ljud och var mycket mer lämpat att göra spel och liknande i. Det är utvecklat i huvudsak av fransmannen François Lionet och bygger på STOS, som är motsvarande BASIC-dialekt till Atari ST-datorer. Det finns därför många likheter språken emellan.

Bättre lämpat för spel än systemvänliga program

Största konkurrenten till AMOS var Blitz BASIC och en av de större skillnaderna mellan språken var att AMOS inte var särskilt lämpat för att skriva applikationer som använde sig av operativsystemets grafiska gränssnitt. Några av de specialfunktioner som AMOS erbjöd var bland annat scriptspråket AMAL (AMOS Animation Language) som gjorde att sprites och annat kunde animeras och flyttas oberoende av huvudprogrammet som kördes.

Det släpptes även andra varianter av AMOS, bland annat Easy AMOS som var en ännu lättare variant av programmeringsspråket, riktat till nybörjare som inte hade programmerat tidigare. För dem som tvärtemot tyckte att standard-AMOS var för begränsat släpptes även AMOS Professional som erbjöd utökade kommandon och en mer avancerad kodeditor. AMOS 3D var ytterligare en variant av AMOS och gjorde det lättare att skapa 3D-spel, även om dessa fick hållas ganska simpla för att kunna flyta bra på Amigan.

AMOS Compiler och kommersiella AMOS-spel

Många som jobbar som spelutvecklare idag började en gång i tiden med att programmera i BASIC på hemdatorn Commodore 64 och gick sedan ofta vidare till att börja programmera på Amigan, inte sällan i just AMOS. Att ta steget från att programmera på hobbybasis hemma i pojkrummet till att försörja sig på det kan dock vara ganska stort. Det är mycket som ska ordnas när man måste starta eget företag. Bland annat kan man behöva ta ett företagslån, då det kan vara svårt att hitta finansiering som en liten och oprövad spelutvecklare.

På Amigatiden släpptes det faktiskt några kommersiella spel utvecklade i AMOS, bland annat av Vulcan Software. De flesta spel till Amigan kodades dock i assembler, eftersom de annars blev alldeles för långsamma på Amigan, vars Motorola 68000-processor bara snurrade i 7 MHz. För att kunna köra program och spel gjorda i AMOS som fristående applikationer var man tvungen att kompilera dem till exe-filer via ett fristående program som hette AMOS Compiler. Detta ingick inte i själva kodeditorn utan fick köpas till separat. Utan AMOS Compiler var man alltså begränsad till att köra sina AMOS-program i kodeditorn, vilket även gick långsammare än de kompilerade programmen.

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *